Druk, druk, druk… is een antwoord dat je misschien wel vaker geeft wanneer mensen je vragen of de zaken goed gaan. Zelfs in drukke periodes blijft het belangrijk om te waken over een stipte betaling van je klanten. Genoeg ontvangsten op je bankrekening zijn immers essentieel om de boel draaiende te houden. We geven je enkele tips die je helpen om de vinger aan de pols te houden zodat het financiële plaatje op het einde van de dag klopt.

Succes vasthouden

Je bent misschien begonnen met het lanceren van een product dat eerst werd aangekocht door vrienden en familie. Door mond-tot-mondreclame en door het delen van berichten, werd je product een hot item op sociale media. Dat heeft gezorgd voor veel leads naar je website en de zaken gaan goed. Intussen ben je misschien vooral bezig met het beantwoorden van vragen, het afhandelen van bestellingen of het verzenden van pakketjes. Maar als de zaken super goed gaan, moet je ook voldoende geld ontvangen om op tijd al jouw leveranciers te kunnen betalen.

Financieel gezond

Zorg er voor dat je een goed overzicht bijhoudt van je inkomende en uitgaande facturen. Vooral dat laatste kan verwarrend zijn, wanneer je niet meer goed weet wie er al wel en wie er nog niet betaald heeft. Een boekhouder zal je op dat moment ongetwijfeld adviseren om te waken over een gezonde cashflow. Dat betekent in mensentaal dat je goed moet weten hoeveel geld er binnenkomt en hoeveel geld er buitengaat. En uiteraard moet er meer geld binnenkomen dan buitengaan want anders is je zaak niet winstgevend.

Alleen met een positieve cashflow kun je jouw leveranciers op tijd betalen en bouw je zelf geen schulden op. Om er voor te zorgen dat je het overzicht bewaart, kun je een beroep doen op Credit Management. Dit gedeeltelijk of volledig geautomatiseerd debiteurenbeheer zorgt er bijvoorbeeld voor dat er automatisch facturen en/of betalingsherinneringen worden verstuurd. Minder kopzorgen dus!

Hoe makkelijker, hoe beter

Zorg ook dat er geen onnodige moeilijkheden ontstaan door een moeizame betaling van jouw producten. Klanten moeten snel en gemakkelijk kunnen afrekenen en bovendien hou jij zo je cashflow gezond.

Gezien klanten vandaag frequent betalen met hun smartphone, is de betalingsmogelijkheid Bancontact Mobile een echte must. Deze betaalmethode werkt met een QR-code die de klant scant via zijn smartphone. Met de Bancontact app wordt de betaling meteen uitgevoerd dankzij de koppeling aan de bankrekening van de klant. Het aanbieden van deze betaalmogelijkheid is slechts een kleine verandering die meteen zorgt voor een groots effect op weg naar een positieve geldstroom.

Categorieën: Actueel

0 reacties

Geef een reactie