Fit blijven tijdens de feestdagen – 5 tips om je hierbij te helpen

Fit blijven tijdens de feestdagen – 5 tips om je hierbij te helpen

Vanaf nu tot Nieuwjaarsdag zal je agenda waarschijnlijk gevuld zijn met familieverplichtingen, lekker eten en simpelweg genieten van het leven. Het is daarom geen verrassing dat velen onder ons onze taille zien uitbreiden tijdens de feestdagen. Zelfs de meest gedisciplineerde mensen vinden het niet evident om zich aan hun gezondheids- en fitnessroutines te houden.

Om je op het goede pad te houden willen we je enkele tips geven om de “schade” tot een minimum te beperken.

1. Eet wat het seizoen op tafel brengt

Wanneer je lokaal geteelde, seizoensgebonden producten koopt, sla je de (vele) tussenpersonen over die betrokken zijn bij het importeren van producten buiten het seizoen. Seizoensgebonden producten worden geplukt bij piekrijpheid, in tegenstelling tot groenten en fruit buiten het seizoen, die worden geplukt ruim voordat ze zijn gerijpt. Dit resulteert in producten die smakelijker en meestal ook voedzamer zijn. Dat is niet toevallig zo, ons lichaam past zich aan het nieuwe seizoen aan en heeft behoefte aan andere voedingsstoffen om op temperatuur te blijven.

2. Bescherm jezelf tegen verkoudheid en griep

Zowel het griepvirus als het verkoudheidsvirus zijn erg besmettelijk en de kans dat je er de komende maanden door wordt getroffen is vrij groot. Om jezelf te beschermen tegen de griep kun je een griepprik halen. Zeker als je tot de risicogroepen behoort is dit aan te raden. Verder is het een kwestie van gezond eten en voldoende rust nemen om je weerstand op peil te houden en van een goede hygiëne om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen.

3. Blijf bewegen

Vermijd dat je langdurig neer blijft zitten, bijvoorbeeld wanneer je naar tv kijkt of tijdens het eten. Denk eraan: teveel zitten is schadelijk voor de gezondheid. Onderzoek toont aan dat elke 30 tot 60 minuten maar vijf minuten opstaan en lichte activiteiten uitvoeren (bijvoorbeeld door het huis ijsberen of eenvoudige squatoefeningen doen) het risico vermindert op diabetes en andere ziekten of aandoeningen.

4. Een paar dagen, geen volledige maand

Geniet van de feestdagen, zeker Kerstmis en Nieuwjaar. Maar als je je zorgen maakt om teveel te eten tijdens deze periode, is de realiteit dat op een of twee dagen je gezondheid niet in gevaar brengt. Helaas is het vaak zo dat de meeste mensen zich weken lang of meer dan een maand gaan verwennen met traktaties en lekker eten en daarnaast ook het sporten gaan overslaan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je mag zeker en vast genieten van de feestdagen, maar doe ook aan lichaamsbeweging op de dagen wanneer het geen Kerstmis of Nieuwjaar is.

5. Het is niet “alles of niets”

De feestdagen zijn zeker en vast hectisch, maar doe je best om de “alles of niets”-mentaliteit te vermijden als het gaat om gezond eten en aan sport te doen. In werkelijkheid is er meer dan één manier om gezond te leven en actief te zijn. Eind december en begin januari moet je soms wat creatief zijn om genoeg sportactiviteiten in te plannen. Plan je trainingen daarom voor de week en noteer ze in je schema om ervoor te zorgen dat ze een deel van je dag uitmaken. Onthoud ook dat een beetje aan sport doen beter is dan wekenlang niets te gaan doen.