23 Dec 2009Printervriendelijke versieSend to friend

EcoOperator: eco-driving voor machinisten

Gepubliceerd door: Michiel

Met bouwmachines is het zoals met personenwagens en vrachtwagens: constructeurs doen hun best om de voertuigen steeds efficiënter te maken, maar veel hangt ook af van de bestuurder. Daarom lanceert Volvo Construction Equipment de EcoOperator®-opleiding, die een besparing van 5 tot 25% mogelijk maakt. Mobimix.be had een gesprek met Peter Mutton van VCM Belgium, dat de grote gele bouwmachines van Volvo invoert en commercialiseert. 

Wanneer een klant een EcoOperator-instructeur raadpleegt, komt die op de werf om ter plaatse tips te geven. "Machinisten zijn echte professionals in hun machines. De instructeur zal hen dus zeker niet met de vinger wijzen, maar analyseert de werf en geeft dan toegepaste tips", licht Peter Mutton toe. "Soms zitten de operators bijvoorbeeld vast in bepaalde routines en nemen ze steeds dezelfde weg naar storthopen, hoewel er kortere bestaan. Of nog een aandachtspunt: het verhoogd stationair toerental zo snel mogelijk weer verlagen als de hydraulische installatie niet hoeft te werken." Op die manier wordt de machine gespaard, verbruikt men minder diesel en gaat de rentabiliteit omhoog. Voor een machine met pakweg 2 000 draaiuren per jaar gaat het al gauw om een 2 500 euro lichtere brandstoffactuur en 7 ton CO2 minder in de atmosfeer. 

"Momenteel zijn we nog bezig met de organisatie van de EcoOperator-opleiding in België, met onder andere 2 test cases. De lancering is gepland op 1 maart 2010", aldus Peter Mutton. En zo zullen de bestuurders van graafmachines, wielladers, knikdumpers, enzovoort ook hun steentje kunnen bijdragen aan het milieu!